De uitslagen van de Scholierenverkiezingen voor de Tweede Kamer zijn bekend. Meer dan 100.000 middelbare scholieren en MBO-studenten hebben hun stem uitgebracht, waaronder leerlingen van het Kennemer College uit havo 4 en vwo 4. De Scholierenverkiezingen worden traditioneel rond de echte verkiezingen georganiseerd. De uitslag hiervan is niet één-op-één te vertalen naar een landelijke uitslag, maar vertonen in grote lijnen hetzelfde patroon als de echte verkiezingen. Verschuivingen zijn bij de Scholierenverkiezingen heftiger: een partij die sterk wint, wint onder scholieren nog sterker.
In tegenstelling tot de landelijke uitslag van de scholierenverkiezingen, heeft het Kennemer College een opvallende winnaar: D66. De partij steekt met kop en schouders boven de andere partijen uit, gevolgd door GroenLinks op twee en de VVD op drie. De ideeën van D66 trekken havo 4-leerlinge Noortje Beentjes erg aan: “Ik zou voor D66 kiezen, omdat D66 opkomt voor het onderwijs. Ze bieden iedereen een gelijke kans en dat is belangrijk voor onze toekomst.”
Op basis van de stemmen maken ook nieuwe partijen als JA21 en VOLT een goede kans om landelijk in de Kamer te komen. Olivier Tervoort zit in havo 4 en is een van die stemmers: “Mijn voorkeur is gegaan naar JA21, omdat dit de beste partij op rechts is vanwege de goede standpunten over het klimaatakkoord, immigratie en de EU.”
Landelijk kwam de VVD bij de Scholierenverkiezingen als grootste partij uit de bus, gevolgd door D66. Op basis daarvan zou de VVD 32 virtuele zetels in de Tweede Kamer bemachtigen en D66 27 zetels. Vwo 4-leerling Melvin Kuiper heeft niet getwijfeld over zijn stem op de VVD: “Ik heb op de VVD gestemd omdat ik van mening ben dat het de beste partij voor Nederland is. Ook vind ik hun standpunten over de economie en een sterke overheid erg belangrijk.”
De Scholierenverkiezingen waren het sluitstuk van een reeks lessen over politieke partijen. “De afgelopen weken zijn we bij de lessen maatschappijleer volop bezig geweest met de verkiezingen en de verschillende politieke partijen,” vertelt docent maatschappijleer Annabel Feenstra. Naast het maken van online tests zijn de klassen op veel manieren met het onderwerp bezig geweest. “Tijdens de lockdown hebben we leerlingen gevraagd iemand uit hun omgeving te interviewen over hun politieke voorkeur. Dat leverde thuis mooie gesprekken aan de keukentafel op. Ik ben trots op mijn leerlingen en onder de indruk van de prachtige verhalen waarmee leerlingen terugkwamen.”
Het interview heeft ook leerling Noortje veel opgeleverd:
“Voor het interview van school heb ik een raadslid van D66 in Beverwijk geïnterviewd. Door dit verslag hoorde ik ook weer een ander perspectief. Ik kwam meer te weten over D66 en vond dat deze partij echt bij me paste.”
“Door mee te doen aan de scholierenverkiezingen, en door erover te leren, zijn de echte verkiezingen veel meer gaan leven, je gaat er veel meer over nadenken en gaat je eigen mening vormen!”,
aldus Jet Mandemaker, stagiaire maatschappijleer op het Kennemer College.